Seoul National University


Assalamualaikum. Semalam pagi-pagi lagi aku dah gerak ke rumah Ana kat Sillim. Selalunya Ana yang datang rumah aku every weekend (kalau dia tak busy). Tapi memandangkan kitorang ada event kat Yeoido minggu ni and rumah Ana lagi dekat dengan Yeoido, aku pun bercadang untuk datang awal dan bermalam kat rumah Ana for 1 night. Ye lah, alang-alang dah jalan jauh, baik aku ajak Ana jalan-jalan area sini.  

It took an hour to arrive at Sillim by using subway (jihacheol in korean). So sampai-sampai kat Sillim Station (Sillim-yeok in korean), aku pun keluar Exit 3 sebab exit tu paling dekat dengan bus stop and Ana pun tunggu aku kat situ. Keluar-keluar je nampak Ana tunggu kat depan Paris Baguette. Rupa-rupanya dia belum breakfast. So, kitorang pun beli lah beberapa keping biskut dan roti. Lepas beli, kitorang pun naik bas.

Tak lama lepas tu kitorang pun sampai. Turun-turun bas je Ana kata nak pergi rumah dia kena naik bukit. Before this, abang ipar aku pernah bagitahu so aku pun cool and steady je lah. Tapi aku tak expect bukit tu tinggi gila sampai nak tercabut bahu aku yang galas beg baju macam orang nak camping 3 hari 2 malam. And bukit tu bukan satu or dua, tapi TIGA



Bukit pertama okay?

Sampai-sampai je aku terus letak beg, baring kat lantai. Tuhan je tahu betapa leganya aku dah sampai kat puncak bukit ni. After dah lega sikit, Ana ajak breakfast roti yang kitorang beli tadi. No wonder lah Ana tak makan terus kat Paris Baguette tadi, kalau tak confirm lapar balik. Sambil-sambil makan tu Ana tanya aku nak jalan mana. Aku pun cakap aku nak jalan Seoul National University (SNU). 



Welcome to Seoul National University! Kalau korang perasan kat main gate tu ada huruf hangul ㅅㄱㄷ. Huruf tu stand for 울 (Seoul), 국립 (National), 학교 (University). Main gate ni lah trademark SNU, so kalau datang jangan lupa ambil gambar kat sini. After bergambar, Ana pun ajak pergi bookstore SNU. Sebab tujuan aku datang memang nak beli notebook + pen SNU pun (fefeeling student SNU gittew :p). 


Ni lah antara stationery SNU. Coklat pun nak brand dia (tak nak kalah). Unfortunately, baju tak jual kat bookstore dia. Kalau tak aku memang nak beli T__T Tengah sibuk-sibuk pilih barang, Ana kata dia nak belanja. Even aku refuse pun Ana tetap nak belanja. Tetamu katanya huhu. Thanks Ana! ^^ Okay jom kita terjah SNU!


Stationery yang Ana belanja.


Track field


Hasil karya Art students. Dorang kumpul barang-barang terbuang dan terpakai (more to utensils) then tampal-tampal jadi macam ni. Macam pokok pun ada. So kalau tak cukup tempat berteduh boleh lah datang SNU.


Institut bahasa. Biasanya sponsored students yang sambung belajar kat Korea akan buat persediaan bahasa kat sini selama setahun (after 9 months kat INTEC). 


Rehat jap. Sempat lagi Ana ajar bahasa Korea.


Scenery depan tempat kitorang rehat.

Tak ada lah satu SNU tu aku nak pusing. Bak kata Ana 'ni suku pun tak sampai'. So, lepas dah pusing-pusing SNU kitorang pun balik. On the way balik tu Ana ajak pergi Gunung Gwanak (Gwanak-san in korean). Mostly orang datang sini for hiking. I think ni cuma mini Gwanak. Sebab kalau tengok kat line subway ada Gwanak lain. And Gwanak yang ni more to recreation park (i think so).


Depa baru balik hiking lah ni.


Sedapnya kalau dapat terjun time panas-panas macam ni.

Kitorang tak lama pun kat Gwanak sebab malam tu kitorang ada event. So, after Zohor kitorang terus balik rumah dan bersiap. Balik tu kitorang tak lalu 3 bukit, tapi kitorang naik 3 tangga. But still kena naik dua bukit -.- (it doesn't make any difference).


Tangga pertama dan tangga kedua. Tangga ketiga tak perasan, tahu-tahu je dah ada kat bukit kedua. Nampak sangat nak cepat sampai. So, siapa nak feeling naik Batu Caves boleh lah naik tangga ni. Siapa nak feeling jalan kat San Francisco boleh lah naik bukit yang aku naik awal pagi tadi. 
p/s : kawan-kawan yang nak sambung Korea (especially batch 14), 
ni bakal rumah korang tahun depan.


4 comments:

CXopportunities said...

wah!! bestnye! teringin nak pergi korea! seriously tp budget tkde. ahahah!

Tengkubutang said...

done follow sini no. 163
sudilah kiranya follow me back yea..
he2.. salam kenal.. keep in touch yea..=)

http://tengkubutang@gmail.com/

dan my 2nd blog
http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

Afiqah Junizan said...

wahhhhh! bastnyaaaa! Untungnyaaa!

Unknown said...

Jemput join segmen saya.

http://penat-menaip.blogspot.com/2013/09/segmen-follow-me-by-salamah-ishak.html

 

Author

They call me ATUL. Currently studying at Giatmara Sepang, Fashion and Dressmaking. Suka makan. Suka tidur. Suka jalan-jalan. Suka nyanyi. Suka baca buku. Eh?

Labels

Followers